UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen gaat een schadevergoeding betalen aan overlevenden en nabestaanden van de Holocaust. Het bedrijf verdiende tijdens de Tweede Wereldoorlog miljoenen aan het transport van Joden.
Na een jarenlange strijd heeft de 82-jarige Salo Muller, overlevende van de Holocaust, zijn doel eindelijk bereikt; De Nederlandse Spoorwegen gaat individuele schadevergoedingen betalen aan overlevenden en nabestaanden van de Holocaust. Dat maakte de president-directeur van de NS, Roger van Boxtel dinsdagavond bekend in het programma Nieuwsuur.
NS diende rekeningen in bij Duitse bezetter
Het spoorbedrijf heeft in de Tweede Wereldoorlog omgerekend ongeveer 2.5 miljoen euro verdiend aan het vervoer van Joden en Roma naar Kamp Westerbork, zo meldde actualiteitenrubriek Brandpunt in 2015. Het programma baseerde zich op een document dat opgeslagen lag in het Amerikaanse Nationale Archief in Washington. Het blijkt dat de NS rekeningen bij de SS indiende voor de transporten van en naar Westerbork. De Duitsers betaalden deze rekeningen met in beslag genomen Joodse vermogens.
"De NS gaf gehoor aan de opdracht van de Duitsers: treinen beschikbaar stellen. De Duitsers betaalden ervoor en zeiden dat de NS moest zorgen voor een dienstregeling. Dat heeft de NS kritiekloos uitgevoerd", zei directeur Dirk Mulder van Herinneringscentrum Kamp Westerbork vorig jaar in Nieuwsuur.
De NS heeft tijdens de oorlog vanuit het hele land 93 treinen laten rijden naar doorgangskamp Westerbork. Daarna werd er gereden tot de Duitse grens, waarna de Duitse spoorwegen het transport overnamen. Vanuit Westerbork zijn naar schatting 102.000 mensen op transport gezet naar de vernietigingskampen in Polen of de werkkampen in Duitsland.
In 2005 boden de Nederlandse Spoorwegen officieel excuses aan voor de transporten, maar van een individuele schadevergoeding kwam het nooit. Nu gaat een speciaal aangestelde commissie uitzoeken hoeveel mensen recht hebben op een schadevergoeding en hoe hoog die moet worden.