APELDOORN - Joodse patiënten die in de oorlog werden vermoord in Auschwitz en reizende bloggers die hun leven delen op sociale media: ogenschijnlijk hebben zij niets gemeen. Toch liepen dinsdagmiddag zes influencers rond in het herdenkingsmuseum van het Apeldoornsche Bosch. Om toerisme op de Veluwe te promoten.
Museum Kröller-Müller, Park de Hoge Veluwe of de oude binnenstad van Elburg: de Veluwe is hot. Nederland staat in de top 10 van populaire bestemmingen. En dat betekent dat steeds meer toeristen ons weten te vinden. Maar hoe zorg je nou dat ze niet allemaal op dezelfde tijd op dezelfde plek lopen?
Emotionele rondleiding
Het is bitterkoud buiten. Zes influencers, ingevlogen voor een weekje Nederland, stappen uit de bus, slaan de jassen dicht en lopen naar het kleine herdenkingsmuseum aan de Zutphensestraat, op een uithoek van het terrein waar ooit de Joodse psychiatrische inrichting Apeldoornsche Bosch stond.
Kijk hier naar een video over dat bezoek (tekst gaat eronder verder):
Het bezoek van de influencers staat in het teken van 75 jaar vrijheid. Normaal reizen zij rond, ze bloggen en instagrammen er op los. Maar deze middag zijn het geen selfiesticks die de klok slaan.
Aandachtig luisteren de gasten naar indringende verhalen over wat zich hier 77 jaar geleden afspeelde. Een enkeling kan de tranen niet bedwingen.
Bezoek spreiden
Het bezoek van de influencers is niet zonder reden. Enerzijds willen toerismebureaus Nederland promoten. Anderzijds willen zij het toerisme spreiden. Bestemmingsmanagement, noemt Herre Dijkema van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen dat.
Kijk hier naar een uitleg (tekst gaat verder onder de video):
We moeten anders naar toerisme kijken, is de boodschap van Dijkema. Samen met het Nationaal Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) haalde hij de influencers daarom naar Nederland.
Onder meer door hun posts hoopt hij mensen warm te maken ook eens andere plekken op de Veluwe te bezoeken. Of om buiten het seizoen de bekende trekpleisters aan te doen.
Door: Bastiaan van Blokland