DOETINCHEM - De stichting Doetinchem Herdenkt heeft twee voormalige gevangeniscellen in de Kruisberg ingericht zoals de cellen waren in de Tweede Wereldoorlog. Vrijwilligers vertellen verhalen van gevangen uit die tijd.

Eén van de gevangenen was de Doetinchemse verzetsvrouw Iet Gerritsen. 'Zij werd door een inval van de Duitsers uit huis gehaald en werd een hele nacht verhoord in de Kruisberg', vertelt Karel Berkhusyen van Doetinchem Herdenkt. 'Ze deelde een cel met vier andere vrouwen. Nadien beschreef zij haar ervaringen in één van haar dagboeken.'

(tekst gaat verder onder de foto)

Afbeelding

Cel ingericht op basis van dagboek

De elf dagboeken werden onlangs geschonken aan de stichting Doetinchem Herdenkt. In dezelfde cel waarin zij toen gevangen zat, worden passages uit haar dagboeken voorgelezen en is de cel ingericht op basis van een tekening in één van haar dagboeken.

'Ze gaf daarop precies aan hoe groot de cel was, waar ze sliepen en wat er gebeurde', zegt Berkhuysen. 'We hebben de cel op authentieke wijze ingericht met een bed uit die tijd en een ton waar ze hun behoefte op moesten doen. Op die manier hebben we geprobeerd de sfeer terug te brengen.'

(tekst gaat verder onder de foto)

Afbeelding
During the late fifteenth century in Spain, King Ferdinand along with other Spanish courts influenced the idea to develop their own idea of music. The Villancico was the product of this movement and became the most influential secular polyphonic style in the Spanish Renaissance. Songs were based on subjects that were talked about throughout Spain and were only composed for aristocracy. These short songs included a refrain and one or more stanzas. Meanwhile, in Italia the counterpoint to this was the Frottola, which was a four part strophic song that is set syllabically with the melody in the upper voice, that include marked rhythms and very simple diatonic harmonies says favourite custom essay writing service. However, as history progresses new things are invented and soon the madrigal endured the frottola, the madrigal would to be the most important secular style in the sixteenth century Europe, predominantly Italia, and one could argue of the entire Renaissance era and its entirety you can hop over to here to get more information about this topic for your future work. During the course of this essay I will be discussing the background of how the madrigal came to be, as well as an introduction to how it slowly rose to the top of the charts in Italia as well as Europe, as well as the madrigal itself explaining its influence in society and to musicians all over Europe, and lastly the composers and what inspired them to grow the movement that would stand strong for years after their departure.
 

'Het moet een hel zijn geweest'

In de cel daarnaast gebeurt dat ook met de geschiedenis van de 46 mannen die als represaille op 2 maart 1945 werden gefusilleerd op de akker aan het Rademakersbroek, vlakbij Varsseveld. Zij brachten de laatste dagen van hun leven in De Kruisberg door. 'Het moet daar in die tijd een hel zijn geweest', zegt Berkhuysen. 

Op zondag 1 december zal Kirsten Zimmerman over hen vertellen. Zij is projectleider van 'Geef de namen een gezicht', een initiatief van het Nationaal Onderduikmuseum in Aalten in samenwerking met de Oorlogsgravenstichting. Zimmerman heeft de 46 levensverhalen verzameld en gepubliceerd.

(tekst gaat verder onder de foto)

Afbeelding

Vanaf 1 december voor publiek geopend

Ook wordt het verhaal verteld van de 25 mannen die op 8 maart 1945 dagen later uit hun Kruisbergse cel werden gehaald. Zij werden vervolgens bij de Woeste Hoeve gefusilleerd nadat het verzet daar een aanslag op SS-polizeichef Rauter hadden gepleegd. De cellen in de voormalige gevangenis De Kruisberg in Doetinchem zijn vanaf 1 december voor publiek te bekijken.

Door: Mediapartner REGIO8